Digital Arabic Learning in Education and Training Center UNIDA Gontor Case Study of Arabic Language Training at Al-Azhar IIBS Karanganyar

Main Article Content

Muhammad Syamsul Arifin
Mandrasi Amira Sa'idah
Ifa Rodifah Nur
Ahmad Dzulfiqar

Abstract

This study aims to examine the efforts of the University of Darussalam Gontor Education and Training Center (Pusdiklat) in digitizing learning Arabic as a foreign language or TAFL (Teaching Arabic as a Foreign Language). The focus of this research is a digital-based Arabic language education and training program and character-building organized by the UNIDA Gontor Education and Training Center in collaboration with Al-Azhar International Islamic Boarding School (IIBS) Karanganyar, Central Java. This research uses a qualitative approach and case study method. Data were obtained through three instruments, namely: participatory observation, in-depth interviews, and documentation studies. Data from observations, interviews, and documentation were analyzed qualitatively and comprehensively using the interactive Miles and Huberman method. This study concludes that 1) the program for learning Arabic as a digital-based foreign language is carried out referring to the language competency standards of Darussalam Gontor University and the Indonesian National Qualifications Framework (KKNI) in the preparation of learning objectives, materials, methods, and evaluation; 2) digital teaching media in the form of power points for teaching materials durūsullugah, maharat al-kalām, and mufradat; and 3) the character building program is implemented through language extracurricular activities in collaboration with the Adab curriculum owned by Al-Azhar IIBS.

Article Details

How to Cite
ArifinM. S., Sa’idahM. A., NurI. R., & DzulfiqarA. (2023). Digital Arabic Learning in Education and Training Center UNIDA Gontor: Case Study of Arabic Language Training at Al-Azhar IIBS Karanganyar. Proceedings of International Conference on Islamic Civilization and Humanities, 1(1), 383-394. Retrieved from https://proceedings.uinsby.ac.id/index.php/iconfahum/article/view/1332
Section
Articles
Author Biographies

Muhammad Syamsul Arifin, Universitas Darussalam Gontor Indonesia

Muhammad Syamsul Arifin kelahiran Ciamis, 5 Januari 1992. Pada 2003 menamatkan pendidikan dasar di Ciamis, pendidikan menengah di Kulliyatul Mu’allimin al-Islamiyyah (KMI) Pondok Pesantren Modern Darul Huda Kota Banjar pada 2009. Pendidikan tinggi S1 Pendidikan Bahasa Inggris diselesaikan sembari masa pengabdian di STKIP Nurul Huda OKU Timur Sumsel dan dilanjutkan menempuh S2 Pendidikan Bahasa Arab di UNIDA Gontor Ponorogo lulus 2014. Fokus kajian yang diminati meliputi linguistik Arab, linguistik komparasi dan pembelajaran bahasa Arab. Salah satu karya yang menjadi ciri khasnya adalah metode al-Basith fi al-I’rab untuk analisis teks Arab secara gramatis tanpa terjemah bagi level perguruan tinggi.

Mandrasi Amira Sa'idah, Universitas Darussalam Gontor Indonesia

Mandrasi Amira Sa’idah. Perempuan kelahiran Ponorogo, 31 Januari 1994 (kini 29 tahun) menyelesaikan pendidikan dasar di tanah kelahirannya, Ponorogo pada 2006. Pendidikan menengah dan tinggi ditempuh selama 12 tahun di Pondok Modern Darussalam Gontor Kampus Putri 1 Mantingan Ngawi dan Universitas Darussalam Gontor. Program studi yang diambil untuk sarjana dan magister adalah Pendidikan Bahasa Arab dengan tesis tentang Desain Materi Ajar Bahasa Arab untuk Prodi Ilmu Gizi yang kemudian menjadi fokus kajian yang diminati selain morfologi Arab. Produk buku hasil tesis kini menjadi buku ajar dalam mata kuliah bahasa Arab Prodi Ilmu Gizi di Universitas Darussalam Gontor.

Ifa Rodifah Nur, Universitas Darussalam Gontor Indonesia

Ifa Rodifah Nur adalah dosen pada program studi Pendidikan Bahasa Arab UNIDA Gontor lahir di Ponorogo, 15 Desember 1989. Telah menyelesaikan studi magister pada bidang Pendidikan Bahasa Arab di UNIDA Gontor pada tahun 2016. Kemudian bergabung dalam IMLA (Persatuan Guru Bahasa Arab Indonesia) pada tahun 2018. Pada tahun 2019 dia mengikuti Program Bahasa Arab untuk Non-Native Speakers di Universitas Qatar. Selain aktif mengajar juga aktif menjadi peneliti pada bidang Pendidikan Bahasa Arab dan telah mempresentasikan penelitiannya di beberapa konferensi ilmiah nasional maupun internasional, salah satunya adalah International Conference on Debate & Dialogue di Doha, Qatar pada Mei 2023.

Ahmad Dzulfiqar, Al-Azhar International Islamic Boarding School Karanganyar Indonesia

Ahmad Zulfiqar A.A.A. adalah salah satu penggagas kurikulum adab di Al-Azhar International Islamic Boarding School (AA IIBS) Karanganyar. Pendidikan menengah ditempuh di KMI Pondok Modern Darussalam Gontor (2011) dan strata 1 di Prodi Filsafat Islam UIN Raden Intan Lampung (2015) dilanjutkan ke IIUM untuk S2 lulus (2020). Sebelum di AA IIBS pernah mengajar di beberapa institusi di Malaysia, diantaranya: IluvQuran Tahfidz Center Kuala Lumpur (2017-2020), Al-Amin Tropicana School Secondary AATS Selangor (2018), Brightway/ Baseerah International School Shah Alam Selangor (2018-2020). Sekarang diamanahi menjadi Director of International Affairs and Public Relations di dan supervisor di Tim Pembiasaan Adab AA IIBS Karanganyar.